Metrocable en Comuna 13!

7 augustus 2018 - Medellín, Colombia

Vandaag gaan we met de Metrocable (=kabelbaan) die de arme wijken hoger in de bergen met de stad verbindt. Deze kabelbaan is onderdeel van de Metro in Medellin. We stappen op bij de Metro van de wijk El Poblado waar ons hotel staat. We kopen ook gelijk 4 kaartjes voor de terugreis en moeten 19.200 pesos afrekenen. Dit is € 0,72 pp. per rit. Daar zit de kabelbaan dan bij in. Zo lang je niet uitstapt reis je zover je wilt voor dit bedrag. We hebben in ons hotel gevraagd waar we het beste naartoe kunnen gaan. Er wordt gezegd dat we naar Santo Domingo moeten gaan maar ik heb gelezen dat het ook heel mooi moet zijn om even in de wijk Comuna 13 te gaan kijken en dan moeten we toch echt een andere kabelbaan hebben. Het schijnt iets ingewikkelder te zijn maar daar gaan we toch voor. Het blijkt helemaal niet zo ingewikkeld. De metro is ruim en schoon en boven de grond maar alleen wel warm. We zijn niet heel erg goed voorbereid weggegaan maar we komen in de kabelbaan een man uit Cali tegen en met ons beetje Spaans komen we erachter waar we uit moeten stappen om de wijk Comuna 13 in te gaan. Over deze wijk wordt gezegd dat je er alleen overdag kunt komen en dat je er 's avonds echt niet moet zijn. Het valt me op dat het Colombia steeds gaat over veilig en niet-veilig. Wij hebben ons er nog niet echt onveilig gevoeld. We zoeken het natuurlijk ook niet echt op en wanneer het niet helemaal goed voelt nemen we een taxi en gaan we terug naar de plek waar we verblijven. Alles is natuurlijk 24 uur per dag beveiligd. En net wanneer we denken, hoe moeten we dit doen of hoe komen we daar of wat dan ook komt er altijd hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen zijn we nog steeds niet echt goed voorbereid weggegaan en wanneer we Wifi hebben googlen we even naar een tour in Comuna 13. Ja, eentje gevonden maar we kunnen 'm niet meer boeken voor vandaag. Hij start om 14.00 uur bij Metrostation San Javier. Eerst nog maar even een broodje eten bij Yeison's favoriete restaurant de Subway. Om 14 uur gaan we naar de ingang van het metrostation en daar staan een heleboel mensen. We zijn niet de enigen die met de tour mee willen. De jongen van de tour legt ons uit dat de tour vandaag niet in het Engels maar in het Spaans gedaan wordt. Er is wel en andere tourguide die het wel in het Engels doet. Maar eens even vragen of we nog aan kunnen sluiten bij de groep. Tuurlijk, geen probleem, gezellig. Één en al vriendelijkheid en blijheid. Sergio! Hij is 26 jaar oud en geboren en getogen in deze wijk. We gaan ongeveer 3 uur rondlopen in Comuna Trece!  Wat volgt is een prachtig verhaal over samenwerken in deze wijk en de kunst (veel graffiti) die deze wijk naar een hoger plan heeft gebracht. Hij heeft een groter doel voor ogen. Volgens hem is op dit moment het grootste probleem dat de kinderen maar een halve dag naar school gaan en de andere helft van de dag is er geen ouderlijk toezicht en gaan de kinderen de straat op. Hier komen ze in aanraking met geweld, straatbendes, drugs etc. Sergio vraagt aan iedereen of ze iets kunnen onderwijzen in deze wijk. Wanneer oa. de toeristen die hier komen iets kunnen en willen betekenen voor deze wijk en ergens les in willen geven dan wil hij daar in bemiddelen. Hij is er van overtuigd dat wanneer deze kinderen ergens les in krijgen wat hun weet te boeien ze daar passie voor kunnen krijgen. Wanneer we een heel stuk met roltrappen naar boven gaan en kunnen genieten van een waanzinnig mooi uitzicht zijn daar jongeren die gaan optreden voor ons. Als je het hebt over passie! Wauw! Deze roltrappen waarmee we naar boven gaan zijn trouwens niet aangelegd voor de toeristen maar vooral voor deze mensen in deze arme wijken zodat ze zich voor hun werk makkelijker en sneller kunnen verplaatsen. Wat een enthousiasme en positivisme van deze Sergio zeg. Dit zijn de voorbeelden voor de jeugd uit deze wijk. Hij weet te boeien en kan ontzettend duidelijk en mooi vertellen. Een natuurtalent. Dank je wel Sergio, een diepe buiging voor jou. Na afloop gaan we nog even een biertje drinken met elkaar. Dan ontmoeten we ook nog even Chota, de kunstenaar die veel van de graffiti's heeft gemaakt. Moe maar voldaan stappen we weer op de metro.

1. Margriet Schuitemaker:
    11 augustus 2018
    Prachtig deze gepassioneerde mooie mensen! Hebben jullie nog iets onderwezen in de wijk?
  2. Liane:
    11 augustus 2018
    Mooi om te lezen hoe de mensen elkaar zo helpen en zich in zetten voor elkaar!!! Weer een mooie dag met nieuwe hoogte punten erbij😘
  3. Liset:
    11 augustus 2018
    Indrukwekkend en wat hebben jullie mooie foto's gemaakt. Heel bijzonder om deze ervaringen samen mee te maken. Dikke zoen van ons.
  4. Jeanet:
    11 augustus 2018
    Wat weer een mooie dag zeg. Wat fijn dat jullie je zo thuis voelen. Wat zijn we toch ook veel mensen die graag voor anderen wat willen dien/betekenen. Heel bijzonder en mooi. Dank weer voor deze mooie reis waar we een beetje mee op reis zijn. 💋
  5. Hanneke:
    12 augustus 2018
    Mag ik ook even zeggen wat een mooie jongen die Sergio is? Of is hij dat niet met de pet op? Zo’n blij en open gezicht!
    Wat is het land toch divers en kleurrijk. Misschien toch nog eens weer terug met een leerprojekt ?! 😘
  6. Marieke:
    14 augustus 2018
    Wauw wat een beauties van herinneringen zijn jullie aan het maken!!!! 😍😍😍😍❤❤❤❤